
Opgave 1:
Beskæring/perspektiv
Filmen er filmet i normalperspektiv, så man skifter imellem at se situationen fra elevernes synsvinkel og lærerens synsvinkel. Filmen er filmet med håndholdt kamera, hvilket giver en realistisk betoning samtidig med at det giver en kaotisk effekt der understøtter, at dette er noget der foregår i et rigtigt klasselokale.
Beskæringen starter med at være total, hvor seeren får det fulde overblik over stedet og personerne. Vi befinder os i et ganske almindeligt klasselokale. Herefter ændres beskæringen til nær i forbindelse med konfliktens optrapning i klassen. Beskæringens forløb understøtter seerens forhold til konflikten - man føler sig inddraget i den. Man er tæt på "det der sker".
Klipning
Filmen starter med en synlig klipning, hvor der er brugt en effektovergang (en sort cirkel) fra gangen og ind i klasselokalet gennem døren. Denne effekt kan være brugt for at vise, at det efterfølgende er en iscenesættelse samtidig med at det virker realistisk ved at man "går ind" gennem døren.
Så snart kameraet er kommet ind i klassen bruges et establishing shot, der først viser hele klasselokalet i total for at give et overblik.
Til slut i filmen bruges igen en synglig effektklipning, hvor klipningen zoomer ud på modsatte måde end den startede (igen med en sort cirkel).
Hele filmen er sat sammen af kontinuitetsklipning, hvilket vil sige at sammenhængen er let for seeren at forstå.
Klipperytme
Klipperytmen starter med at være langsom, hvorefter den øges efterhånden som konflikten optrappes imellem lærer og elev. Klipperytmen sørger for at man som seer fornemmer den kaotiske stemning og "ping-pongen" imellem elev og lærer.
Til slut da Maria forlader klassen for at gå ud og læse avis på gangen, sænkes klipperytmen igen.
Lys
I filmen er der kun brugt iscenesat reallys (altså lys der bare skal se naturligt ud).
Lyd
Der er brugt effektlyde i starten og slutningen af filmen.
I starten er der brugt et lille stykke af en melodi, som spiller indtil kameraet er inde i klassen.
I slutningen af filmen spilles melodien igen, når Maria tager avisen frem ude på gangen. Til allersidst høres en effektlyd af at der bliver tastet på et tastetur, imens teksten "læs mere avis" fremkommer på skærmen.
I resten af filmen er der kun brugt synkronlyde, det vil sige lyde, som personerne i filmen selv kan høre, og som fremkommer synkront med personernes handlinger.
Vi er en smule i tvivl om hvorvidt filmmelodien er præeksisterende eller original.
Der er brugt effektlyde i starten og slutningen af filmen.
I starten er der brugt et lille stykke af en melodi, som spiller indtil kameraet er inde i klassen.
I slutningen af filmen spilles melodien igen, når Maria tager avisen frem ude på gangen. Til allersidst høres en effektlyd af at der bliver tastet på et tastetur, imens teksten "læs mere avis" fremkommer på skærmen.
I resten af filmen er der kun brugt synkronlyde, det vil sige lyde, som personerne i filmen selv kan høre, og som fremkommer synkront med personernes handlinger.
Vi er en smule i tvivl om hvorvidt filmmelodien er præeksisterende eller original.
Konklusion af de filmiske virkemidler i forhold til budskabet
De ovennævnte virkemidler er alle medvirkende til, at man som seer får indtrykket af, at man som avislæser er mere opdateret på nyhedsfronten frem for læreren, der bliver fremstillet som modsætningen, der kommer med de gamle læringsformer og læringsteorier.
Filmens virkemidler prøver at fremstille dem der ikke læser avis som værende dem der har den unyttige information (her læreren), hvorimod dem der læser avis, er meget mere orienterede og opdaterede (her eleven).
Specielt klipperytmen under konflikten, giver et meget kaotisk billede af læreren. Hun er frustreret og har mistet overblikket (= hun læser ikke nok avis).
Hermed synes vi, at budskabet "læs mere avis" kommer tydeligt frem i filmen. Især netop, at det er en ret ung elev, der er i stand til at sætte en lærer på plads vidensmæssigt, bevidner om, at denne avislæsning virkelig må bringe noget lærerrigt med sig.
Tryk på linket herunder for at se reklamefilmen "Fingerplanen":
http://www.avistid.dk/default.aspx?page=movie
Dette var analyseret meget fint, konkretiseret jævnt. "Fingerplanen" beskæring/perspektiv, lys og lyd virker fremragende analytisk, vel kompositioneret og hatten af for det. :)konklusionen er udpræget fortolket i jeres analyse, og det virker godt, hvilket kan inspirere til, hvordan man laver en analyse vedhæftet en konklusion. nice work. sorry forsinkelsen
SvarSletImponerende de damer ;D Rigtig god argumentation for hvordan budskabet kommer til udtryk.
SvarSlet